14 januari 2008

Inte äta mela läkol

Så sjunger en av mina vänner, Sören, i en visa (mel. Tramp, tramp, tramp, gå på och trampa) om anrika kinakrogen Thai Shanghai i Haga, och gör sig därmed lustig över kinesernas oförmåga att uttala bokstaven R.

Sören, socialt kompetent trubadur

Och vilken rubrik passar väl bättre som kommentar till detta?

The story so far...

  • Den 8:e ondgör jag mig över jätteräkorna i mitt inlägg HIGNDIDJIII … ROGNTUDJUUUU!
  • Den 13:e gör Susanna Baltscheffsky detsamma i SvD.
  • ...vilket jag kommenterar den 14:e i Hotet mot mangroven.
  • Nu visar det sig att SvD samma dag som Baltscheffskys inlägg publicerat ett recept från Tastelinelax- och scampispett...och scampi är (liksom tigerräkor) synonymt med jätteräkor.
  • SvD beslutar därför att framledes inte publicera några recept som innehåller tigerräkor.

  • Tack, SvD! Ett steg i rätt riktning. Jag hoppas att 'bollen är i rullning nu', och att fler följer efter.


    Här är Fältbiologernas sida om jätteräkor.

    För den som är mer intresserad av Sören än av räkorna, här är några fler länkar:

    Sören Alexandersson Västsvensk mästare 2004
    Sören Alexanderssons hemvist
    Alexandersson & Paulsson - Jaemmerdahls visorkester

    Intressant.se

    Inga kommentarer: