17 december 2007

152 kronor

I dagens SvD skriver utrikesminister Carl Bildt och biståndsminister Gunilla Carlsson att Sverige nu ska ge ännu större ekonomiskt bistånd till palestinierna. 1,37 miljarder under detta och kommande år. Det motsvarar 152 kronor per svensk - vuxna och barn. 608 kronor från min tvåbarnsfamilj.

Det finns ett enormt behov av upprustning av samhället i Gaza och på Västbanken, men det verkar som att just detta samhälle utvecklat immunitet mot biståndspengar. Som många påpekat, bl a United States Institute of Peace, är
Palestinians the largest per capita recipients of international development assistance in the world
De får alltså mer bistånd per person än offer för tsunamin häromåret, mer än de överlevande från folkmorden i Rwanda och Sudan, mer än de svältande i östra Afrika. Och vilket synligt resultat har det givit? Som den palestinske politikern Mohammed Dahlan sa om biståndspengarna i The Guardian 2004:
[5 miljarder dollar] have gone down the drain, and we don't know to where
Och i vanlig ordning kommer bara struntsummor från de oljestinna arabstaterna.

Det intressantaste avsnittet i Bildts och Carlssons artikel tycker jag ändå är detta:
Alla parter i den arabisk-israeliska konflikten måste ta sitt ansvar för att en varaktig fred ska bli verklighet. Det arabiska fredsinitiativet visar på grannländernas önskan att avsluta konflikten.
Jag är inte den typen som ser ett halvfullt glas där andra ser ett halvtomt, men detta stycke gav mig hopp om att Bildt är mer slipad än jag hittills misstänkt. Det är tre uttryck här som gör mig hoppfull:
  • Alla parter
  • den arabisk-israeliska konflikten
  • grannländernas...

Det verkar som att Bildt och Carlsson äntligen ser denna konflikt för vad den är - inte en konflikt mellan Israel å ena sidan och palestinier å den andra, utan mellan Israel å ena sidan och arabländerna å den andra. Tänk om den poletten äntligen trillat ner! I så fall är mina 152 kronor en väl investerad uppoffring!

Mer om givarkonferensen:

SvD

Sydsvenskan

Intressant.se

5 kommentarer:

Dag Selander sa...

TORBJÖRN: Om det nu vore så att glaset verkligen är halvfullt så gläds jag storligen (inte minst för att jag gillar Carl Bildt och hans arbetsinsatser), men tyvärr kan jag bara se ett halvtomt.

Kan aldrig tänka mig att han kan avvika från upplägget av Condy och Carter m fl. Däremot, Torbjörn, är din tanke och din hoppfullhet smart. Tack för din halvfulla analys!

Anonym sa...

Fat chance...
Det blir ytterligare 6 miljarder (det är väl detta som lovades idag i Paris) down the drain. Egentligen värre än så. Palis kommer att shoppa vapen för våra skattepengar.

Anonym sa...

Det lustiga är att det är faktiskt AIPAC som styr och bestämmer USAs mellanösterna politik. Majoriteten av kongressen och senaten är AIPAC anhängare (t.ex. Dick Cheney, Bill Clinton, Hillary Clinton, familjen Bush - George Bush, Barack Obama, etc). Då USA skulle exportera vapen till Saudiarabien, så var det AIPACs VD som bestämde hur mycket vapen som USA skulle få exportera. Det var alltså inte presidenten som fick bestämma det. AIPAC har otroligt stor makt, “att verka men inte synas”. Det var AIPAC som fick Hamas/Hizbollah terroriststämplade - kongressen röstar exakt som AIPAC vill. Här i wikipedia länken står flera anekdoter om AIPACs makt, där de kör över USAs president. Nästa president och alla kommande presidenter kommer att vara AIPAC anhängare. Mycket intressant läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac

Läs recensionerna om Paul Findley. Kongressman efter 22 år, skriver om sina erfarenheter av AIPAC:http://www.amazon.com/They-Dare-Speak-Out-Institutions/dp/155652482X/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1197932390&sr=8-1

Anonym sa...

jag hade hellre gett mina 5 x156 kr till gammalsvenskby i ukraina.
där skulle de göra betydligt mer nytta.
/henrik

Svenne sa...

Du har helt rätt i att palestinierna inte kan hantera biståndspengar. I princip allt som man fått tidigare har försnillats, mest av Arafat som blev ofantligt rik på bl a mina skattepengar. Man får hoppas att makthavarna tänker till den här gången och verkligen vill uppnå något konkret med biståndet och då också villkorar/kontrollerar hur det används.